×
Dobre i bardzo dobre filmy 2017 roku.

Dobre i bardzo dobre filmy 2017 roku

W filmowym podsumowaniu seansów z 2017 roku czas na Siódemki, Ósemki (i naciągane Ósemki 🙂 ). Wchodzimy więc w sferę filmów, które polecam. Jeśli chodzi o Siódemki to nie jest to polecenie z gatunku rzucajcie wszystko i oglądajcie, ale sygnał, że czasu na seans się nie straci.

Ósemki zaś śmiało mogłyby znaleźć się w jutrzejszym zestawieniu najlepszych filmów 2017 roku. Warto więc przyjrzeć się nim bliżej i to od nich zacznę.

Dobre i bardzo dobre filmy 2017 roku

8

24
Dzięki możliwości podróży w czasie syn słynnego wynalazcy wchodzi w posiadanie pamiątki, którą w swe łapy chce dorwać jego zły wujek bliźniak :). Pełen pomysłowych zwrotów akcji film o zawirowaniach czasowych.
Alien [Obcy – 8 pasażer Nostromo]
Załoga kosmicznego statku Nostromo na jednej z napotkanych planet zabiera pasażera na gapę, który krwawi kwasem i chce ich pożreć. Seans powtórkowy. Nie mogę powiedzieć, że przekonałem się do Aliena – nigdy za nim nie przepadałem – ale robi wrażenie, jak bardzo się ten film nie zestarzał.
Aliens [Obcy. Decydujące starcie]
Mimo ostrzeżeń o czyhających tam krwiożerczych kosmitach, grupa kosmicznych Marines wyrusza na obcą planetę. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że ta niewątpliwa klasyka lepiej wygląda na ziarnistym VHS-ie niż Blu-rayu.
American Made [Barry Seal: Król przemytu]
Znudzony pracą pilot linii pasażerskich przyjmuje propozycję współpracy z CIA, by wkrótce dorobić się dzięki kontaktom z kolumbijskim kartelem narkotykowym. Choć spodziewałem się kitu, prawdziwą historię Barry’ego Seala ogląda się jednym tchem. Ciekawa i ryzykowna realizacja, Tom Cruise, jakiego lubię.
Amelia, Amélie. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain
Uciekająca w świat fantazji dziewczyna postanawia na lepsze zmienić życie znajomych i przyjaciół. Oglądałem raz, nie podobało mi się. Po latach doceniłem bajkowy klimat i oryginalność filmu Jeuneta.
Anthropoid [Operacja Anthropoid]
Dwóch członków czeskiego ruchu oporu przygotowuje zamach na Kata Pragi, Reinharda Heydricha. Pierwszy z dwóch równie dobrych filmów podejmujących ten historyczny temat. Tu Heydrich jest tylko tłem dla historii całkowicie skupiającej się na czechosłowackich żołnierzach i ich losach.
Baahubali: The Conclusion [Bahubali: Finał]
Potomek szlachetnego księcia wraca do rodzinnej krainy, by dokonać srogiej pomsty na złym królu, źródle wszystkich nieszczęść jego rodziny. Kolorowa baśń z wielkimi maczugami, niezniszczalnymi bohaterami, odcinanymi łepetynami i fantazją, jakiej można pozazdrościć.
Bar, The [El Bar]
Grupa przypadkowych klientów madryckiego baru zostaje zmuszona do walki o życie w świetle tajemniczych wydarzeń rozgrywających się dookoła. Tak wyglądają filmy, gdy Alex de la Iglesia jest w formie i nie ma ambicji przemycić do historii nic więcej oprócz rozrywki.
Beauty Inside, The [Byuti insaideu]
Woo-jin każdego dnia budzi się w innym ciele. Jest to nie lada problemem, gdy pewnego dnia się zakochuje. Jak to przyjemnie zobaczyć film z prostym pomysłem, którego jeszcze nie było. Instant romantic korean classic.
Belko Experiment, The
80 pracowników korporacji zostaje zmuszonych do zabijania się nawzajem w odciętym od świata wieżowcu. Krwawa rozpierducha mocno zainspirowana japońskim Battle Royale. Są zastrzeżenia, ale ogląda się bardzo fajnie.
Belief: The Possession of Janet Moses [Wiara: Opętanie Janet Moses]
Rodzina chorej dziewczyny dochodzi do wniosku, że opętał ją zły duch. Postanawiają zamknąć się w domu na kilkudniowe egzorcyzmy. Nie jest to najlepiej zrealizowany film dokumentalny na świecie, ale niespodziewanie mocno nie wciągnął w tę niewiarygodną historię.
Big Sick, The [I tak cię kocham]
Pochodzący z Pakistanu standupista, wbrew swojej mocno tradycyjnej rodzinie zakochuje się w sympatycznej Amerykance. Wołające o lepszego aktora w roli głównej sympatyczne kino udanie łączące humor z umiarkowanym dramatem.
Blade Runner [Łowca androidów]
Rick Deckard podejmuje się zadania likwidacji zbuntowanych androidów, które po ucieczce z kosmicznej kolonii zadekowały się gdzieś na Ziemi. Seans powtórkowy. Doceniam ponadczasowość filmu Scotta – nie zestarzał się ani na jotę – ale nic nie poradzę, że zasypiam na każdym jego seansie.
Brimstone [Wendeta]
Pojawienie się diabolicznego pastora wzbudza przerażenie u niemej mieszkanki małego miasteczka na Dzikim Zachodzie. Mroczna i brutalna, ale i wolno rozkręcająca się opowieść o zemście. Cierpliwi się nie zawiodą.
Brokeback Mountain [Tajemnica Brokeback Mountain]
Płomienny, choć bardzo trudny, romans łączy dwóch kowbojów podczas letniego wypasu owiec. Seans powtórkowy. Wrażenia tak samo pozytywne jak za pierwszym razem. Kawał filmu, kawał romansu.
Chispa de la vida, La [Życie to jest to]
Bezrobotny spec od reklamy stara się wykorzystać dla swoich celów tragiczny wypadek, jakiemu uległ. Mocno obyczajowy początek Alex de la Iglesia szybko kształtuje na swój pokręcony sposób tworząc film, jakiego nie powstydziłby się Frank Capra.
Coco
Pochodzący z małej meksykańskiej wioski chłopiec marzy o karierze muzyka. Pogoń za tym marzeniem zmieni życie całej jego rodziny. Kolejna wzruszająca animacja ze studia Pixara. Wizualny cukierek o przemijaniu dysponujący takim ładunkiem emocji, że mało kto zdoła się mu oprzeć.
Cuba and the Cameraman
Jon Alpert po raz pierwszy odwiedził Kubę z kamerą w latach 70, ubiegłego wieku. Potem odwiedzał ją regularnie aż do śmierci Fidela Castro. Oto zapis jego podróży. Wzruszający film o Kubańczykach i o tym, jak zmieniało się ich życie wraz z politycznymi zawirowaniami, które stały się udziałem Kuby.
Doomed. The Untold Story of Roger Corman’s the Fantastic Four
Dokumentalna historia jednego z najbardziej znanych filmów, który nigdy nie powstał. Znakomite i dowcipne podsumowanie awantury o film, który stał się pionkiem w dużo większej rozgrywce.
Fight Club
Cierpiący na bezsenność bezimienny bohater otaczający się meblami z IKEI poznaje w samolocie produkującego mydło z ludzkiego tłuszczu anarchistę Tylera Durdena. Seans powtórkowy. Warto było powtórzyć ten nieszablonowy i mądry film, by w końcu się do niego przekonać bez większych zastrzeżeń.
Florida Project, The
Tani motel na obrzeżach Disneylandu to dla 6-letniej Moonee kraina przygody. Dla dorosłych ten świat jest zupełnie inny. W swoim przesadnie nasyconym kolorami i słońcem stylu Sean Baker, twórca Mandarynki, snuje opowieść o świecie, którego nie dostrzegamy wybierając się na wakacje. Refleksje gwarantowane.
Forever Pure [Na zawsze czyści]
Kibice Beitaru Jerozolima odwracają się od klubu, gdy prezes wzmacnia skład dwoma muzułmańskimi graczami. Świetny piłkarski dokument pokazujący jak na dłoni, że z rasizmem można wygrać tylko w reklamach telewizyjnych.
Free Fire
Transakcja nielegalnej sprzedaży broni dokonywana w opuszczonym magazynie kończy się strzelaniną, z której z życiem wyjdą tylko najodważniejsi. Najbardziej normalny film w reżyserskiej karierze Bena Wheatleya musiał skończyć się 70-minutową strzelaniną.
Fresh Dressed
Dokumentalna historia hip-hopowej mody. Temat ciekawy, ogląda się fajnie, dupy nie urywa niczym, ale spędziłem przyjemne 90 minut gotując w tym czasie obiad.
Ghost Story, A
Mężczyzna, który zginął w wypadku samochodowym wraca do ukochanej pod postacią ducha. Kino dla cierpliwego widza, który rozerwie serce każdego, kto kiedykolwiek stracił coś, na czym mu zależało.
GLOW: The Story of the Gorgeous Ladies of Wrestling
Zanim powstał serial o kobiecej lidze wrestlingu, istniał inny program o kobiecej lidze wrestlingu. Interesująca popkulturalna historia z obszernym komentarzem, co po latach, musiała skończyć się bardzo sympatycznym dokumentem.
Happy Death Day [Śmierć nadejdzie dziś]
Solenizantka po raz kolejny przeżywa dzień, który kończy się jej śmiercią. Udane połączenie „Dnia świstaka” i „Krzyku”. Slasher XXI wieku, którego drogę rozwoju – zabawa motywem – wyznaczył przed laty ww. film Cravena.
HHhH [Kryptonim HHhH]
Trwają przygotowania do zamachu na Kata Pragi, Reinharda Heydricha. Drugi z filmów o tym zamachu. Tym razem dużo więcej tu Heydricha. Emocjonujące i ukazujące wprost wiele wojennych okropności kino nie do końca wykorzystujące potencjał wszystkich wątków, jakich się podjęło.
Historie z Yodok
Andrzej Fidyk wraca do tematu Korei Północnej i kręci film o tamtejszych obozach śmierci. Jak to u Fidyka – warto zerknąć. Trochę straszne, ale piosenki z filmu wpadają w ucho.
Hitman’s Bodyguard, The [Bodyguard Zawodowiec]
Upadły ochroniarz z świetlaną przeszłością podejmuje się dostarczenia płatnego mordercy przed oblicze trybunału w Hadze. Typowa letnia guilty pleasure dla niewymagającego widza, któremu wystarczą strzelaniny i fucki.
Icarus
Kolarz amator i filmowiec, Bryan Fogel, w trakcie realizacji dokumentu o dopingu w sporcie, przypadkiem trafia w sam środek rosyjskiego skandalu dopingowego. Emocjonujący film dokumentalny, który ogląda się niczym szpiegowski thriller.
Inside Out [W głowie się nie mieści]
Pięć emocji kontroluje zachowanie kilkuletniej Riley. Problemy zaczynają pojawiać się wraz z przeprowadzką z rodzicami do San Francisco. Jeden z najlepszych filmów animowanych ostatnich lat.
Invisible Guest, The [Contratiempo]
Odnoszący sukcesy biznesmen spotyka się z szanowaną prawniczką, która ma go wybronić przed zarzutem morderstwa. Spośród hiszpańskich thrillerów z twistem, ten z pewnością byłby wśród najlepszych.
Jim & Andy: The Great Beyond – Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton
Dokument, w którym zaglądamy za kulisy produkcji Człowieka z księżyca Milosa Formana. Unikalna okazja do zobaczenia na własne oczy co to znaczy wejść w rolę i jakie konsekwencje niesie to dla całej ekipy filmowej.
John Wick 2
Dawna przysługa dana gangsterowi sprawia, że świetny zabójca John Wick wyrusza do Włoch, by zabić szefową Camorry. Efektowna i krwawa strzelanina, która już nie jest ołowianym baletem, ale ołowianym breakdance’em.
Kill List [Lista płatnych zleceń]
Dwóch płatnych zabójców na zlecenie tajnej organizacji podejmuje się likwidacji trzech celów. Polubicie albo w ogóle nie polubicie, ale na pewno nie zapomnicie.
Kogel-mogel
Obejrzałem w ramach seansu powtórkowego i trzeba powiedzieć, że 1. ten film się zupełnie nie zestarzał; 2. nie robimy już takich komedii. Studentka ucieka ze wsi przed ślubem i musi sobie jakoś radzić w stolicy.
Kong: Skull Island [Kong: Wyspa Czaszki]
Wspierani oddziałem kawalerii powietrznej naukowcy ruszają na eksplorację wyspy, którą zamieszkują gigantyczne stwory. Bardzo dobra rozrywka polana świetnym sosem zapomnianego już gatunku: film o wojnie w Wietnamie. Dawać więcej.
La La Land
Początkująca aktorka i muzyk pragnący otworzyć swój klub jazzowy zakochują się w sobie w gorącym Hollywood. Uroczy film o marzycielach i dla marzycieli. Roztańczona, rozśpiewana i kolorowa bajka o Krainie Snów.
Lost City of Z, The [Zaginione miasto Z]
Owładnięty obsesją odnalezienia śladów dawnej cywilizacji w głębi amazońskiej dżungli, angielski podróżnik gotów jest zaryzykować życie i rodzinę. Oparte na faktach. Jeśli istnieje coś takiego jak nuda w pozytywnym tego słowa znaczeniu, to „Zaginione miasto Z” byłoby doskonałą ilustracją tego stwierdzenia.
Lovers and the Despot, The
Aby ratować krajową kinematografię, Kim Dzong Il porywa południowokoreańskich artystów. Ciekawa historia aż prosiła się, żeby ją „zdokumentalizować”.
Lucas
Zdolny nastoletni nerd w okularach zakochuje się w nowej, pięknej dziewczynie ze swojej szkoły. Klasyka licealnego kina z tak doborową obsadą, że bardziej doborowsza już być nie może.
Margarita with a Straw
Cierpiąca na mózgowe porażenie dziecięce Laila wyjeżdża na studia do Stanów, gdzie odkrywa swoją seksualność. Jeśli możecie obejrzeć tylko jeden indyjski film – obejrzyjcie ten. Zjawiskowa Kalki Koechlin w roli głównej.
Maudie
Cierpiąca na reumatyzm zdolna artystka zatrudnia się jako gosposia u prostego sprzedawcy ryb. Ciepły i sympatyczny film biograficzny o najbardziej znanej kanadyjskiej artystce ludowej. Świetnia Sally Hawkins.
Mayhem
Na skutek działania wirusa pracownikom firmy prawniczej puszczają wszystkie hamulce. Jeden z pracowników bardzo chce rozmówić się z szefem. Krwawa rozpierducha w korporacyjnych klimatach. Widać niewysoki budżet, ale autorzy filmu dobrze sobie z tym radzą.
Midnight Runners [Cheong-nyeon-gyeong-chal]
Dwóch studentów akademii policyjnej trafia na trop handlarzy żywym towarem. Ocena na wyrost, bo za dużo tu młodzieżowej południowokoreańskiej komedii, ale jest tu wystarczająco dobrych momentów, by mówić o bardzo udanym buddy-movie w starym, dobrym stylu.
Mission: Impossible III
Kiedy na służbie ginie agentka wytrenowana przez Ethana Hunta, agent IMF bierze w swoje ręce sprawy i karabin. Seans powtórkowy. Najlepszy z wszystkich M:I, choć gdy oglądałem go kilka lat temu wydawał mi się bardziej wartki i pełen akcji.
Mudbound
Jamiego i Ronsela dzieli wszystko, na czele z kolorem skóry. Łączy ich jedynie trauma, z jaką muszą się zmagać po powrocie z II wojny światowej. Obyczajowa saga dwóch rodzin z amerykańskiego południa, rozliczająca się z problemem rasizmu i opowiadająca o nim w bezkompromisowy sposób.
Mustang
Pięć sióstr wychowywanych w ortodoksyjnej tureckiej rodzinie wchodzi w okres młodzieńczego buntu. Pachnący latem film o budzącej się do życia seksualności, której nie sposób okiełznać. +1 za fajne dziewczyny.
Najlepszy
Walczący o wyjście z nałogu narkotykowego Jerzy Górski rozpoczyna starty w zawodach triathlonowych. Oparta na faktach kolejna filmowa biografia, która udała się polskiemu kinu. Zrobiona jak należy i interesująca.
Nobody Speak: Trials of the Free Press [Ani słowa: Bitwa o wolność prasy]
Kiedy serwis Gawker.com publikuje sekstaśmę Hulka Hogana, gwiazdor wytacza im proces. Dokument o amerykańskiej walce o wolność prasy od połowy rozpływa się na zbyt wiele wątków, ale satysfakcjonująco przybliża kulisy wielkich pieniędzy i prób nałożenia kagańca na dziennikarstwo.
Okja
Młoda dziewczyna rzuca rękawicę potężnej korporacji, która chce przerobić jej ukochane zwierzątko na kotlety. W końcu udane połączenie zachodnich pieniędzy z południowokoreańskim spojrzeniem na kino. Familijna do czasu Okja łapie za serce i wywraca na drugą stronę.
Oklahoma City
Interesujący dokument przedstawiający szczegółowo kulisy zamachu bombowego w Oklahoma City, w którym zginęło 168 osób. Oraz to, co doprowadziło do tragedii.
Operation: Avalanche
Dwóch młodych agentów CIA podejmuje się misji sfingowania materiału z lądowania na Księżycu. Pomysłowy w formie i bardzo ciekawy w treści film reżysera, o którym jeszcze usłyszymy.
Patriot’s Day [Dzień patriotów]
Film Petera Berga odtwarza wydarzenia związane z zamachem bombowym podczas maratonu w Bostonie. Zaskakująco dobry i trzymający w napięciu film z co najmniej kilkoma świetnymi scenami.
Perfetti sconosciuti [Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie]
Grupa przyjaciół decyduje się na grę, która ma udowodnić, że każdy z nich ma coś do ukrycia. Bardzo dobre współczesne kino obyczajowe, któremu niepotrzebnie przyklejono łatkę komedii.
Perks of Being a Wallflower, The [Charlie]
Życie rozpoczynającego liceum introwertycznego Charliego zmienia się diametralnie, gdy chłopak zaprzyjaźnia się z uczniami ostatniej klasy. Inteligentny dramat obyczajowy dla nastolatków ukryty pod powierzchnią banalnego licealnego kina o nieustannie imprezujących małolatach.
Road House [Wykidajło aka Przydrożny bar]
Małomówny filozof-karateka Dalton zostaje wynajęty do zaprowadzenia spokoju w terroryzowanej przez klientelę knajpie. Seans powtórkowy jednego z najlepszych najgorszych filmów ever made.
Sairat
On jest biedny, ona bogata. Zakochują się w sobie mimo wiedzy, że nikt nie będzie zadowolony z tego związku. Zasłużenie jeden z najlepszych indyjskich filmów 2016 roku.
Salyut-7 [Salut 7]
Aby naprawić wadliwą stację kosmiczną zagrażającą Ziemi, w kosmos wyrusza dwóch odważnych kosmonautów. Luźno oparty na faktach emocjonujący film rozrywkowy, któremu nie brakuje niczego, by nazwać go połączeniem Apollo 13 i Grawitacji.
Shimmer Lake
Lokalny glina prowadzi śledztwo w sprawie napadu na miejscowy bank. Opowiedziana od końca do początku zgrabna czarna komedia kryminalna z najbardziej uzasadnioną sceną sraczki w historii kina.
Shot Caller [Skazany]
Na skutek tragicznego wypadku mężczyzna trafia do więzienia, gdzie schodzi na ścieżkę przestępstwa. Tak powinni wyglądać „Synowie anarchii”, gdyby chcieli być poważnym serialem!
Spider-Man: Homeconing
Starając się za wszelką cenę dołączyć do Avengersów, Spider-Man wchodzi w konflikt z niebezpiecznym dostawcą nowoczesnej broni, Sępem. Bardzo rozrywkowe kino superbohaterskie pełne dobrego humoru i lekko kulejące z powagą.
Split
Cierpiący na rozszczepienie osobowości mężczyzna porywa i więzi trzy nastolatki. Panie Shyamalan, pan jesteś cholerny spryciarz! Porządny, ale przeciętny film jedną, końcową sceną zamienić w coś wartościowego! Brawo.
Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej
Historia życia Michaliny Wisłockiej, autorki książki, która zrewolucjonizowała życie seksualne Polaków. Nie tak dobry film jak Bogowie tych samych producentów, ale z pewnością warto obejrzenia i zapewniający rozrywkę.
Thor: Ragnarok
Bogini śmierci Hela przejmuje władzę w Asgardzie, a Thor trafia na wygnanie na planetę, na której będzie musiał walczyć o życie. Zwiastun obiecał wiele i słowa dotrzymał. Jest klimat, dowcip, muzyka, dobra historia. Nic tylko oglądać.
Trainer!
Dokument odsłaniający tajniki pracy szkoleniowców piłkarskich na przykładzie trzech trenerów z różnych szczebli rozgrywkowych Bundesligi. Bardzo dobra rzecz, choć raczej jedynie dla fanów futbolu.
Triumph [Triumf]
Kronika awansu piłkarskiej reprezentacji Albanii do EURO 2016 na tle burzliwej historii kraju i zaszłości historycznych z sąsiednią Serbią. Kipiący emocjami dokument sfilmowany zgodnie z kanonami dobrego dokumentu sportowego. Życie trochę zepsuło trzeci akt, ale i tak ciekawa rzecz.
Villainess, The [Pani zło, Ak-nyeo]
Zabójczyni na usługach tajnej agencji trafia na trop mordercy swojego ojca. Południowokoreański remake Nikity Luca Bessona oferuje standardowe azjatyckie kino gangsterskie oraz brutalne sceny akcji kręcone w zawrotnym tempie. Bardzo warto dla tych drugich.
Whiskey Bandit, The [A Viszkis, Bandyta, który pachniał whiskey]
Lata 90. ub. wieku. Attila Ambrus ma kłopoty finansowe. Postanawia zostać złodziejem. Wkrótce zostanie legendą. Nakręcona w 100% po amerykańsku (nic dziwnego: za kamerą Nimrod Antal) prawdziwa historia węgierskiego zawadiaki, której jedyne czego brak to sympatyczny główny bohater.
Whitney: Can I Be Me?
Uzupełniony wcześniej nieemitowanymi nagraniami, smutny dokument o życiu i śmierci Whitney Houston. Siła tego filmu tkwi w bohaterce tragicznej i archiwalnych nagraniach. Reszta (gadające głowy nagrane chyba gdzieś w piwnicy) ustępuje.
Wreck-It Ralph [Ralph Demolka]
Ralph to czarny charakter z gry komputerowej, który chciałby, aby zaakceptowali go pozytywni znajomi z gry. Wandelopa von Cuks kradnie cały film, a takie animki to i ja lubię.

7

1922
Przywiązany do swojej ziemi farmer zmuszony jest do zabicia żony, która swoimi decyzjami stawia go pod ścianą. Jeszcze jedna udana ekranizacja prozy Stephena Kinga, choć nie sposób znaleźć tu cokolwiek więcej poza solidność i świetną rolę Thomasa Jane’a.
Age of Shadows, The aka Mil-jeong
Korea pod okupacją japońską. Grupa patriotów namawia do pomocy w planowanym zamachu zdrajcę na usługach okupanta. Koreańskie kino na najwyższym poziomie realizacyjnym, ale nic więcej poza solidność i sztampę.
Alibi.com
Notoryczny kłamca zakochuje się w dziewczynie, która brzydzi się oszustwem. W końcu jakaś zabawna francuska komedia z mnóstwem popkulturowych smaczków do wyłapania. Potencjał niewykorzystany, ale i tak jest nieźle.
Alien: Covenant [Obcy: Przymierze]
Załoga kolonizacyjnego statku Przymierze ląduje na planecie, na której odnajdują ślady zaginionego przed laty statku Prometeusz. Świetnie zrealizowany kosmiczny slasher, który do klasycznej serii wnosi niewiele nowego.
An [Kwiat wiśni i czerwona fasola]
Starsza kobieta pomaga byłemu skazańcowi w prowadzeniu lokalu z japońskimi plackami. Spokojny film bez fajerwerków za to ze świetnymi bohaterami, którzy napędzają to obyczajowe kino.
Ask the Sexpert [Zapytaj seksperta]
Dokument o indyjskim seksuologu z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu kolumny o seksporadach w poczytnej bombajskiej gazecie. Sympatyczny film, dokładnie taki, jak każdy potrafi sobie wyobrazić słysząc jego opis. Nie dało się zepsuć.
Attraction [Pritiażienie, Przyciąganie]
Nad moskiewskim Czertanowem rozbija się statek kosmiczny. Wojsko i mieszkańcy nie mają pojęcia, jakie cele przyświecają niespodziewanym gościom. Głupi jak but film wysokorozrywkowy. Bondarczuk odrobił lekcję z Michaela Baya i udało mu się uniknąć standardowego ruskiego paździerza.
Babysitter, The [Opiekunka]
Młody chłopak odkrywa, że jego opiekunka przygotowuje go do rytuału, do którego potrzebuje jego niewinnej krwi. Lepsza i bardziej krwawa wersja Better Watch Out. Miotam się między Siódemką i Ósemką, ale to wciąż nie jest ten krwawy Kevin sam w domu, jakiego bym sobie życzył.
Bacalaureat [Egzamin]
Ojciec robi wszystko, by pomóc uzyskać córce jak najlepszą ocenę z matury. Od niej uzależniona jest jej przyszłość. Porządna obyczajowa rumuńska opowieść o moralności, wyborach oraz ich konsekwencjach.
Bad Moms Christmas, A [Złe mamuśki 2: Jak przetrwać święta]
Święta trzech koleżanek komplikują się, gdy każdą z nich odwiedzają ich matki. Druga część totalnie beznadziejnych Złych mamusiek to pozytywne zaskoczenie i przyzwoita komedia, której przewagą jest to, że na bezrybiu…
Battle of the Sexes [Wojna płci]
Lata 70. ubiegłego wieku. Rewolucja w żeńskim tenisie ziemnym skutkuje absurdalnym zakładem, którego celem udowodnienie, która z płci jest lepsza. Porządne sportowo-społeczne kino z epoki. Zabrakło zdecydowania czy jest to film o tenisie czy o obyczajowych zmianach, których tenis był jedynie tłem.
Battleship Island [Gun-ham-do]
Japońska okupacja Korei Południowej. Koreańczycy zmuszani są do niewolniczej pracy w znajdującej się na wyspie-twierdzy kopalni. Kolejna monumentalna i efektowna produkcja historyczna mająca na celu podniesienie na patriotycznym duchu. Choć na pewno potrafią lepiej.
Beneath the Harvest Sky
Ten sezon zbioru ziemniaków może być przełomowy dla dwóch kumpli z liceum. Jeden zaczyna pomagać ojcu w przemycie narkotyków, drugi się zakochuje. Surowa opowieść o nudzie i codzienności Ameryki klasy B. Kino „o miasteczku z hutą”, jakie lubię.
Big in Bollywood
Omi Vaidya to hollywoodzki aktor, który nie spodziewał się, że drugoplanowa rola u boku Aamira Khana wylansuje go na bollywoodzką megagwiazdę. Sympatyczny dokument o krętych ścieżkach aktorstwa i Bollywoodzie od kulis.
Bluebeard
Lekarz z podupadającej kliniki zostaje wmieszany w sprawę seryjnych zabójstw sprzed lat. Nietypowe południowokoreańskie kino o seryjnym mordercy. Czyli mniej rozrywkowo, bardziej ambitnie. Raczej dla oswojonych z Koreą.
Body/Ciało
Sceptyczny prokurator prosi o pomoc medium w celu skontaktowania się ze zmarłą żoną. Nie wiem czemu, ale lubię filmy Szumowskiej. Ten również mi podszedł, choć ani przez chwilę nie uderzył w tony większego kina.
Bridges of Madison County, The [Co się wydarzyło w Madison County]
Znudzona życiem gospodyni domowa wikła się w romans z romantycznym fotografem. Seans powtórkowy. Wszystko na swoim miejscu, tylko ta gospodyni domowa jakoś za łatwo poleciała na fotografa.
'Burbs, The [Na przedmieściach]
Kilku sąsiadów zaczyna podejrzewać, że do domu po drugiej stronie ulicy wprowadziła się rodzina morderców. Czarna komedia z kilkoma bardzo fajnymi pomysłami inscenizacyjnymi.
Carrie Pilby
Obdarzona wysoką inteligencją samotniczka podejmuje próbę wyjścia z kokonu samotności i znalezienia radości życia. Kameralny komediodramat z fajną główną bohaterką i dobrymi dialogami. Nic odkrywczego, ale prawie Ósemka.
Casablanca
Rok 1941. Ponowne spotkanie pary dawnych kochanków wybuchnie namiętnością w szalonym miejscu o nazwie Casablanca. Casablance udało się zbytnio nie zestarzeć, ale nie jest aż tak wybitnym filmem, jak go malują.
Christine
Historia dziennikarki, która w poszukiwaniu chwytliwego i oryginalnego tematu poszła za daleko. Oparty na faktach porządny dramat psychologiczny ze świetną rolą Rebeki Hall.
Colonia
W poszukiwaniu ukochanego młoda kobieta trafia do kontrolowanej przez chilijski rząd sekty. Solidne kino oparte na faktach, które najbardziej zaskakuje tym, że coś takiego jeszcze niedawno wciąż miało miejsce.
Colossal
Niespodziewane odkrycie odwraca życie Glorii o 180 stopni. Okazuje się, że na odległość kontroluje gigantycznego potwora niszczącego Seul. Świetny pomysł na kolejny pokręcony film Nacho Vigalondo podążył w kierunku, który do końca mnie nie przekonał.
Cuerpo, El [Trup]
Gdy z kostnicy znika ciało kobiety, prowadzący śledztwo detektyw zaczyna podejrzewać jej męża. Siłą tego filmu jest zaskakujące zakończenie, choć wiedzie do niego nieco naciągana droga.
Człowiek z magicznym pudełkiem
Warszawa, rok 2030. Młody mężczyzna zatrudnia się jako sprzątacz w korporacji, w której poznaje wyzwoloną dziewczynę. Zakochuje się, ale ona niekoniecznie. Paradoksalnie w tym ciekawym filmie o podróżach w czasie i wielkiej miłości nie ma za dużo podróży w czasie i wielkiej miłości.
Dalida
Życie, twórczość i mężczyźni francuskiej gwiazdy piosenki Dalidy na przestrzeni jej kariery. Fabularny biopic nakręcony w europejskim stylu i przedstawiający ciekawą historię, której „scenarzysta, by nie wymyślił, bo by mu zarzucili, że przesadził z fantazją”.
Dangal
Kiedy byłemu zapaśnikowi rodzą się cztery córki, jest załamany. Wkrótce jednak postanawia, że zamiast czekać na chłopaka, zapasów nauczy dwie z nich. Sygnowane przez Disneya bollywoodzkie typowe kino sportowe ze świetnie zrealizowanymi scenami zapasów w stylu wolnym.
Danish Girl, The [Dziewczyna z portretu]
Małżeństwo pary artystów Einara i Gerdy Wegenerów zostaje wystawione na próbę, gdy Einar odkrywa, że w głębi duszy zawsze czuł się kobietą. Świetny aktorsko, niemal klinicznie surowo zrealizowany dramat na faktach, który zainteresował mnie bardziej niż się tego spodziewałem.- Detroit
Death at a Funeral [Zgon na pogrzebie] (2007)
Zaniepokojenie pogrzebowych gości wzmaga się wraz z pojawieniem się na uroczystości tajemniczego gościa. Seans z gatunku nadrabiania zaległości. Solidna komedia, ale czemu aż tak popularna, tego nie wiem.
Death Note [Notatnik śmierci]
Za pomocą Notatnika Śmierci licealista postanawia pozbyć się problemu przestępczości. Wkrótce sam będzie miał problem. Krwawa, ale i młodzieżowa wersja słynnej mangi. Laikom może się spodobać, fani oryginału będą kręcić nosem.
Denial [Kłamstwo]
Pisarka i historyk Deborah Lipstadt musi obalić przed sądem absurdalną tezę, że Holokaust nigdy nie miał miejsca. Lekko rozrywkowe kino prawnicze opowiadające w przystępny sposób o poważnym temacie ludobójstwa.
Detour
Młody student prawa wynajmuje oprycha, by ten zrobił porządek z jego niewiernym ojczymem. Dobrze przemyślany kryminał, który dzięki pomysłowej konstrukcji wybija się ponad inne propozycje tego gatunku.
Detroit
Detroit, rok 1967. Podczas zamieszek na tle rasowym grupa policjantów brutalnie przesłuchuje kilku afroamerykańskich nastolatków. Kathryn Bigelow doszła do słusznego wniosku, że film o uciśnieniu czarnych braci ma spore szanse na Oscara i znalazła temat pod tę tezę. Oscara raczej nie będzie, ale film ciekawy.
Disturbing the Peace
Dokumentalna historia organizacji pokojowej założonej przez wrogich sobie Żydów i Palestyńczyków. Ciekawe, gdy o konflikcie izraelsko-palestyńskim. Mniej gdy o organizacji.
Don’t Think Twice
Grupa przyjaciół tworzących teatr improwizowany staje przed zakrętem w karierze, gdy jeden z nich zaczyna robić karierę. Każdy szanujący się komik, który przebija się w filmie, musi nakręcić film o +/- stand-upie. Teraz padło na Keegana-Michaela Keya i wyszło bardzo sympatycznie.
Eyes of My Mother, The
Francesca dorasta na leżącej na odludziu farmie. Jej towarzystwem są rodzice, krowy i nic więcej. Studium samotności i popadania w obłęd. Rodzaj filmu, który bardzo ciężko polubić.
Fences
Ameryka lat 50. Surowy ojciec zabrania synowi zrobienia kariery profesjonalnego sportowca. Film, którego główną siłą i wartością jest (nominowane do Oscara) aktorstwo.
Final del túnel, Al [At the End of the Tunnel]
Przykuty do wózka spec od komputerów odkrywa, że obok wprowadzili się złodzieje chcący obrabować miejscowy bank. Solidny thriller z fajnym pomysłem i zbyt dużo mającym szczęścia bohaterem.
First They Killed My Father
Reżim Czerwonych Khmerów widziany oczami pięcioletniej dziewczynki, której rodzina znalazła się po stronie ofiar. Najlepszy film w reżyserskiej karierze Angeliny Jolie inspirowany jak sądzę dokumentalnym The Missing Picture. I zainteresowaniami reżyserki.
Founder, The [McImperium]
Zachwycony restauracją braci McDonald podrzędny komiwojażer proponuje im swoją pomoc w biznesie. Ciekawa, i nic więcej, historia stojąca za powstaniem jednej z najbardziej rozpoznawalnych globalnych marek.
Freak Out [Mesuvag Harig, Panika]
Czterech izraelskich kadetów melduje się na odległym posterunku, gdzie wkrótce zaczynają dziać się rzeczy dziwne. Nie wiem czemu, bo film jest sztampowy, ale oglądało mi się go bardzo przyjemnie.
Fury of a Patient Man, The [Tarde para la ira]
Sroga pomsta w zapalczywym gniewie czeka na uczestników napadu, który zakończył się tragicznie. Hiszpańskie kino zemsty dla ciut bardziej cierpliwych widzów.
Gerald’s Game [Gra Geralda]
W wyniku zakończonej śmiercią partnera erotycznej zabawy, jego przykuta do łóżka żona musi znaleźć sposób na ratunek. Udana ekranizacja słabej powieści Stephena Kinga, tym lepsza, że powieść właściwie wydawała się nie do sfilmowania.
Get Out [Uciekaj!]
Czarnoskóry chłopak rusza z białą dziewczyną, by poznać jej rodziców. Na miejscu wszyscy są dla niego mili, ale i tak jest dziwnie. Najbardziej przewidywalny film tego roku. Poza tym nie można o nim powiedzieć nic złego.
Ghost in the Shell
Cybernetyczna hybryda człowieka i robota Major Mira Killian, tropiąc groźnego hakera, zaczyna dowiadywać się prawdy o swojej przeszłości. Skazana na niepowodzenie udana ekranizacja klasycznego anime. Zbyt hollywoodzka dla fanów, zbyt cyberpunkowa dla zwykłego zjadacza chleba.
Gifted [Obdarowani]
Opiekun uzdolnionej matematycznie dziewczynki musi stoczyć sądową batalię z jej babcią o dalszą opiekę nad małą. Sympatyczny film z fajnymi aktorami, który nie przyprawi po seansie o depresję, ale i nie będzie klasyką gatunku.
Glass Castle, The [Szklany zamek]
Szykująca się do wesela młoda kobieta wciąż nie potrafi wyjść spod wpływu ekscentrycznych rodziców, którzy skazali jej dzieciństwo na tułaczkę i biedę. Oparty na prawdziwej historii wzruszający film, który wiele wniosków zostawia do wyciągnięcia widzowi.
Hitchcock/Truffaut
Analiza i interpretacja twórczości Hitchcocka na podstawie książki, jaką napisał o nim François Truffaut. Ciekawe dla osób interesujących się filmem i na tyle krótkie, żeby zainteresować i innych.
Hounds of Love
Nastolatka zostaje porwana przez parę seryjnych morderców. Nadzieją na ocalenie może być skłócenie oprawców. Australijski dramat psychologiczny z silną domieszką thrillera, który obejrzeć warto, ale któremu trochę zabrakło, żeby nie mieć co do tego wątpliwości.
I Don’t Feel at Home in This World Anymore
Wariacja na temat „Upadku” z Douglasem. Tym razem na życie wkurza się przeciętna Amerykanka. Tegoroczny zwycięzca festiwalu w Sundance ma swoje lepsze i gorsze momenty, ale na szczęście tych lepszych jest więcej.
I Am Not Your Negro
Opowiedziana głosem Samuela L. Jacksona historia rasizmu w Stanach Zjednoczonych na przykładzie losów Medgara Eversa, Malcolma X oraz Martina Luthera Kinga, Jra. Ciekawe, ale zbyt natchnione i wyszukane jak na mój prosty gust.
Ice Guardians
Wyczerpujący dokument o tzw. enforcerach, czyli hokeistach z NHL, których zadaniem jest ochrona najlepszych graczy zespołu i walka na pięści, gdy zajdzie taka potrzeba. Typowy dokument, któremu nie można niczego zarzucić i tyle.
It’s a Wonderful Life [To wspaniałe życie]
George Bailey chce w Wigilię popełnić samobójstwo. Na ratunek rusza Anioł Drugiej Kategorii: Clarence Odbody. Wystarczającą wartością tego komediodramatu Franka Capry jest to, że pomimo 70 lat od momentu powstania – nie zestarzał się za bardzo.
Jackie
Tuż po zabójstwie męża, Jacqueline Kennedy robi wszystko, by pamięć o nim i jego dokonaniach nie zostały zaprzepaszczone. Kameralny biopic, który przez odmienność od typowych filmów tego gatunku łatwo wziąć za nudę.
Jawbone
Walczący z alkoholizmem obiecujący kiedyś bokser wraca na stare śmieci i próbuje stanąć na nogi. Mroczny dramat bokserski rozegrany w scenerii brudnych zaułków i namalowany na twarzy głównego bohatera.
Just Before Dawn [Tuż przed świtem]
Grupa turystów zmuszona jest stawić czoła mordercy czyhającemu na nich w leśnych, górskich ostępach Oregonu. Klasyczny slasher z absurdalnie fajnym badgajem i ładnie sfilmowaną przyrodą.
Justice League [Liga Sprawiedliwości]
Kiedy Ziemi grozi totalna anihilacja z rąk Steppenwolfa, Batman montuje ekipę superbohaterów, którzy być może zdołają go powstrzymać. Dobry krok w kierunku kolejnego superbohaterskiego serialu kinowego. Mimo wielu niedoróbek zapewnia sporą dawkę niezobowiązującej rozrywki i humoru.
Karma Killings, The
Dokumentalny film opowiadający o jednej z najbardziej bulwersujących spraw dotyczących seryjnych morderstw dzieci dokonywanych w Indiach. Egzotyczny obrazek swoim brudnym autentyzmem przypominający odcinki serii Kryminalna Rosja.
Kickboxer: Retaliation
Kurt Sloane trafia do tajskiego więzienia za zabójstwo Tonga Po. Aby z niego wyjść, będzie musiał stoczyć walkę z ogromnym Mongkutem. Przyjemna odmiana po nędznym Kickboxer: Vengeance. Jest JCVD, są Mike Tyson, Nieśmiertelny, Ronaldinho i fałszywi mnisi z klasztoru Shaolin. Plus widowiskowy mastershot.
Killing Ground [Zabójcza ziemia]
Świeżo upieczeni narzeczeni wybierają się pod namiot na australijskie zadupie. Oprócz nich, wszyscy wiedzą, jak się to skończy. Autorzy zaserwowali parę świeżych rozwiązań fabularnych, jednak zupełnie zabrakło mi tu emocji.
King of Peking [Król Pekinu]
Wyrzucony z pracy kinooperator z pomocą syna rozpoczyna karierę pirata filmowego z ambicjami. Zabawna i rzewna historia, której zawadza nierówny scenariusz. Tak czy siak chyba pierwsza azjatycka komedia, która bawi szczerym żartem, a nie ichnim głupkowatym poczuciem humoru.
Kingsman: The Golden Circle [Kingsman: Złoty krąg]
Po zniszczeniu większości organizacji Kingsman, Eggsy i Merlin muszą współpracować z ich amerykańskimi kolegami – Statesmanami. Typowy przykład filmu, który jest cool, ale powinien być jeszcze bardziej cool, bo ma: dobrą obsadę, dobrego reżysera, wolność artystyczną, nie wisi nad nim PG-13 i może sobie pozwolić na wszystko.
Last Man on the Moon, The
Dokumentalna opowieść o Gene’e Cernanie, ostatnim człowieku, który deptał po Księżycu. Dokument jak dokument, ale końcówki z zastanawianiem się, ile życia zostało bohaterowi nie zapomnę. Bo się pomylił :(.
Let the Corpses Tan [Laissez bronzer les cadavres, Niech ciała się opalają]
Po udanym skoku na furgonetkę przewożącą złoto, złodzieje zostają wzięci w pułapkę przez patrol policji. Awangardowe kino sensacyjne, które dzięki montażowi, formie i sprawnej reżyserii rozciągnęło w udany film historię na góra 10 minut normalnego filmu.
Little Evil
Świeżo upieczony małżonek zaczyna podejrzewać prawie 6-letniego pasierba o to, że jest antychrystem. Przyzwoita czarna komedia zawieszona gdzieś pomiędzy filmem familijnym, a odważnym nie-PG-13 bez sztywnych producentów.
Little White Lie [La mentirita blanca, Kłamstewko]
Redaktor upadającej chilijskiej gazety dla podniesienia sprzedaży zaczyna fabrykować newsy. Sprawa szybko wymyka się spod kontroli. Nakręcony za parę pesos szczery i zabawny film, który w połowie zaczyna się lekko sypać, ale i tak warto go zobaczyć.
Lo and Behold, Reveries of the Connected World [Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci]
Werner Herzog rozmyśla o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Internetu. Kilka ciekawych spostrzeżeń, ale całość tylko poprawna.
Loving Vincent [Twój Vincent]
Poszukiwania adresata ostatniego listu Vincenta Van Gogha każą przypuszczać, że za śmiercią artysty wcale nie stoi samobójstwo. Spodziewałem się, że oprócz niepowtarzalnej formy nie ma tu nic ciekawego, ale byłem w błędzie.
Mafia Kills Only in Summer, The [La mafia uccide solo d’estate, Mafia zabija tylko latem]
Miłosna historia ze słonecznego Palermo, w którym mafia stale staje na drodze miłości początkującego dziennikarza do byłej koleżanki z klasy. Naprawdę fajny, słodko-gorzki scenariusz zasługiwał na ciut lepszą realizację i aktorów. Włoski Forrest Gump.
May God Save Us [Que Dios nos perdone/Niech Bóg nam wybaczy]
Seryjny morderca zabija staruszki. Śledztwo w tej sprawie prowadzą dwaj madryccy detektywi, którzy szybko zmuszeni są działać na własną rękę. Porządny hiszpański kryminał z pogłębioną kosztem sensacji psychologią postaci.
Memoir of a Murderer
Cierpiący na chorobę Alzheimera seryjny morderca wpada na trop młodszego kolegi po fachu. Lepiej brzmi niż wygląda, ale i tak szacunek za próbę wymyślenia czego nowego w ogranym gatunku.
Mindhorn
Dawny gwiazdor telewizyjnego serialu pomaga policji w rozwiązaniu zagadki morderstwa. Zabawna komedia z pomysłem i świetnym tytułowym bohaterem, który robi cały show.
Miner [Rudar, Górnik]
Na terenie starej kopalni odnalezione zostają ślady ludobójstwa. Władze robią wszystko, by zatuszować sprawę. Nieco skromniejsze w formie słoweńskie „Pokłosie”. Interesujące kino oparte na faktach, któremu zabrakło zrozumienia potrzeb niejugosłowiańskiego widza.
Mission Control: The Unsung Heroes of Apollo
Dokumentalna historia amerykańskiego podboju kosmosu widziana oczami pracowników Centrum Kontroli Lotów. Typowo interesująca produkcja, której wystarcza do szczęścia to, że jest interesująca.
Monster Calls, A [Siedem minut po północy]
W obliczu ciężkiej choroby matki i prześladowania w szkole, nastolatek nawiązuje niespodziewaną przyjaźń. Piękne wizualnie kino, ale nie chwyciło mnie za serce.
Monster Trucks
Młody chłopak zaprzyjaźnia się z tajemniczym stworem, z którym stają na przeciw bezwzględnej korporacji. Sympatyczne kino młodzieżowe z dużymi samochodami i jeszcze większymi samochodami. Kino Nowej Przygody, na jakie nas obecnie stać.
Moonlight
Dorastający w biednej dzielnicy Chiron zmaga się z dojrzewaniem i swoją orientacją seksualną. Artystyczne i ładnie sfilmowane kino, któremu brakuje czegoś, co chwyciłoby widza za gardło.
Mortified Nation
Gdyby nie filmy dokumentalne, człowiek nigdy by się nie dowiedział, że istnieją imprezy artystyczne, na których ludzie czytają wstydliwe fragmenty swoich pamiętników. I nawet jest w tym szaleństwie metoda. Zabawne i rzewne.
Mucize [Cud]
„Miastowy” nauczyciel zostaje wysłany do odległej wioski, by założyć tam szkołę. Jeden z nowych uczniów okaże się wyjątkowy. Prostolinijne tureckie kino opowiadające w prosty sposób o zwyczajnych sprawach i uczuciach.
Murder on the Orient Express [Morderstwo w Orient Expressie]
Hercules Poirot, najsłynniejszy detektyw świata, stara się rozwiązać zagadkę morderstwa popełnionego w dalekobieżnym pociągu. Efektownie (momentami zbyt) i ze smakiem zekranizowana klasyczna powieść kryminalna. Jednakowoż jedynie dla widzów, którzy nie wiedzą, kto zabił.
Nile Hilton Incident, The [Morderstwo w hotelu Hilton]
W kipiącym niepokojami społecznymi Kairze dochodzi do tajemniczego morderstwa. Słusznie doceniane eleganckie, egipskie kino noir. Mimo to nie wciągnęło mnie jak powinno takie pomieszanie kina społecznego z kryminalnym thrillerem.
Nocturnal Animals [Zwierzęta nocy]
Właścicielka galerii sztuki otrzymuje od byłego męża rękopis zadedykowanej jej brutalnej książki. Przyzwoity, mroczny thriller z metaforą, który nie wiedzieć czemu ma opinię dużo lepszego niż jest.
Our Little Sister [Nasza młodsza siostra aka Umimachi Diary]
Po śmierci ojca, z którym dawno nie miały kontaktu, trzy siostry przygarniają pod swój dach czwartą, przyrodnią. Tak bardzo sympatyczne kino, że aż za bardzo.
Our Souls at Night
Ciepła i romantyczna historia dwojga starszych ludzi, których łączy niespodziewanie rozpoczęty romans. Wiecznie piękna Jane Fonda i wciąż przystojny Robert Redford po raz czwarty razem.
Pandora
Katastrofa elektrowni atomowej grozi nie tylko pobliskiemu miasteczku, ale i okolicom. Konieczne będzie wiele poświęceń. Katastroficzne kino odkładające trochę na bok efektowne wybuchy kosztem opowieści o ludziach, których dotknęła tragedia.
Paterson
Poczciwy kierowca autobusu w wolnych chwilach pisze wiersze o otaczającej go rzeczywistości. Bardzo sympatyczny film, z którego wyciąłbym wszystkie wiersze i dał więcej scen z buldogiem.
Pecking Order [Porządek dziobania]
Zbliżają się krajowe wybory najładniejszego drobiu w Nowej Zelandii. Lokalny klub hodowców przeżywa największy w 148-letniej historii kryzys. Uroczy (lecz nic ponadto) dokument o drobiowych freakach z końca świata. Chciałoby się mieć takie problemy jak oni.
People vs. Fritz Bauer, The [Der Staat gegen Fritz Bauer, Fritz Bauer kontra państwo]
Niemcy, rok 1957. Gdy prokurator generalny Fritz Bauer próbuje postawić przed sądem Adolfa Eichmanna, wielu wolałoby, aby odpuścił. Podobny tematycznie do „Labiryntu kłamstw”, szczęśliwie dużo ciekawszy. Plus ciekawe wątki obyczajowe.
Pewnego razu w listopadzie
Błąkająca się od przytułku do noclegowni nauczycielka, walcząc o swoje ma szansę na to, by na dłużej zamieszkać na squacie. Szara, brudna i zimna ballada o współczesnej Warszawie. Mocno przyzwoicie, ale bez tąpnięcia.
Piku
Podporządkowana swojemu ojcu córka zabiera go w daleką podróż, w trakcie której coraz bardziej zbliża się do kierowcy. Chyba nigdy wcześniej w historii kina nie poświęcono tyle czasu kupie. Bardzo sympatyczny Bollywood, któremu niewiele brakło do Ósemki.
Po prostu przyjaźń
Grupa przyjaciół wyrusza na coroczną wyprawę w góry. Tym razem będą musieli wytłumaczyć sobie kilka rzeczy. Sympatyczne kino obyczajowe, które uniknęło pokusie bycia głupią komedią romantyczną.
Pokot
Śmierć zbiera swoje żniwo wśród prominentów małego, sudeckiego miasteczka, którzy w wolnych chwilach zajmują się myślistwem. Bzdurny koniec nie przekreśla faktu, że to sprawnie zrealizowany film, który dobrze się ogląda i ma to coś.
Power Rangers
Wszechświat przed złotym potworem i jego panią może uratować pięcioro nastolatków, którzy zyskali nadprzyrodzoną moc. Serial to jedno z największych gufn telewizji, ale film o dziwo wypadł bardzo fajnie. Bawiłem się dobrze.
Queen of Katwe
Pochodząca z najbiedniejszych slumsów Ugandy dziewczynka poznaje szachy. Oparta na faktach disneyowsko-bajkowa produkcja z bardzo kolorową Afryką w tle. Zbyt wyidealizowane kino, które poprawia humor.
Rezort, The
Tematyczny park rozrywki, w którym można sobie postrzelać do zombie zamienia się w krwawą pułapkę dla kolejnej porcji zwiedzających. Solidne kino klasy B z interesującym pomysłem i niezłym wykonaniem.
Roman Holiday [Rzymskie wakacje]
Księżniczka daje w długą i w towarzystwie dziennikarza spędza dzień na wagarach w Rzymie. Kiedyś Rzymskie wakacje zauroczyły mnie bardziej. Na dzisiejsze oko ma za dużo przestojów, ale uroku odmówić mu nie można.
Sadece Sen
Bokser z tajemniczą przeszłością zakochuje się z wzajemnością w niewidomej dziewczynie. Turecki remake południowokoreańskiego romansu, który ogląda się tak samo dobrze, jak koreańskie romanse. O ile się je lubi.
Score. A Film Music Documentary
Dokument o muzyce filmowej i jej twórcach od kuchni. Typowy przedstawiciel ciekawego filmu dokumentalnego na ciekawy temat. Nic więcej.
Seven Five, The
Dokumentalna historia najbardziej skorumpowanego komisariatu w historii Nowego Jorku. Irytujący główny bohater – coś a’la ten koleś ze Spaceru po linie – ale historia ciekawa.
Shelter [Schronienie]
Pracująca dla izraelskiego wywiadu Libanka po przejściu operacji plastycznej trafia pod opiekę agentki Mossadu. Wkrótce grozi im śmiertelne niebezpieczeństwo. Dwie ładne kobitki, Izrael, Hezbollah, szpiedzy i trzymana w ryzach intryga. Zabrakło tylko szaleństwa.
Sleight
Wplątany w handel narkotykami młody iluzjonista dla siostry i nowej dziewczyny próbuje skończyć z przestępczością. Film niedopracowany fabularnie i idący pod tym względem na zbytnią łatwiznę oraz w stronę sporych uproszczeń, ale zarazem wystarczająco rozrywkowy i oryginalny, żeby go zignorować.
Spielberg
Steven Spielberg. Życie i twórczość. Typowo ciekawy dokument o ciekawej postaci. O reżyserze opowiada głównie on sam, a całość ani na chwilę nie przestaje być laurką wypełnioną ciekawymi treściami dla miłośników kina.
Star Wars: The Last Jedi [Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi]
Najwyższy Porządek jest o strzał z lasera od unicestwienia Ruchu Oporu. Rey próbuje przekonać Luke’a, by pomógł swojej siostrze. Nie są to już te Gwiezdne wojny co kiedyś, ale nadal dobrze się je ogląda. Trafia do mnie humorystyczne deptanie świętości przez reżysera.
Swiss Army Man [Człowiek-scyzoryk]
Zagubiony na odludziu mężczyzna zaprzyjaźnia się z wyrzuconym przez morze trupem. Nie powiem, żebym uważał Człowieka-scyzoryka za objawienie i świeżość, jakiej brakowało kinu, ale doceniam jego oryginalność oraz bezkompromisowość.
Tangled [Zaplątani]
Porwana za młodu księżniczka ucieka z wieży, w której była więziona, by odkryć prawdę o swoim dzieciństwie. Taki archetypowy film animowany ze wszystkim, co powinien mieć film animowany dopracowanym do granic perfekcji.
Taniec trzcin
Andrzej Fidyk z wizytą w Suazi, kraju, którego co czwarty obywatel jest nosicielem wirusa HIV. Kolejny dowód na to, że moja zła opinia na temat Afryki i jej mieszkańców nie jest przesadzona.
Taxi Driver, A [Taek-si un-jeon-sa]
Taksówkarz z Seulu oraz zagraniczny korespondent docierają do miasta, w którym lada chwila mogą wybuchnąć krwawe zamieszki. Znakomicie zrealizowany, oparty na faktach dramat, któremu brakuje oryginalności, by przejść do historii kina.
Time Renegades [Siganitalja]
Rok 2015. Policjant poprzez sny kontaktuje się z nauczycielem z 1983 roku. Czy uda im się powstrzymać seryjnego mordercę dziewcząt? Mocno pokręcony, romantyczny thriller o konsekwencjach grzebania w czasie. Nie tak dobry jak Częstotliwość, no i wystarczy mrugnąć, żeby się pogubić.
To the Bone [Aż do kości]
Cierpiąca na anoreksję młoda artystka rozpoczyna specjalną terapię, która ma jej pomóc uporać się z chorobą. Przystępne festiwalowe kino, któremu udało się opowiedzieć o trudnym problemie w sposób, który nie wywoła u widza depresji.
Transporter Refueled, The [Transporter: Nowa moc]
Zwinny, sprytny i zasadniczy kierowca przyjmuje zlecenie od trzech bardzo seksownych panienek. Myślałem, że będzie kicha, a wyszedł chyba najlepszy z Transporterów.
Valerian and the City of a Thousand Planets [Valerian i Miasto Tysiąca Planet
Setki lat spokojnego rozwoju kosmicznego miasta wybudowanego przez kochające pokój narody wszechświata zostaje zagrożone. Sytuację może uratować dwoje agentów. Muszę przyznać, że bardzo pozytywne zaskoczenie. To nadal kolorowa baja dla dzieci, ale ma w sobie coś rozrywkowego.
Volta
Odnalezienie zaginionej korony króla Kazimierza Wielkiego daje początek historyczno-politycznym perypetiom. Nie jest to jeszcze Machulski, którym można by się pochwalić na świecie, ale zdecydowana zwyżka formy po koszmarnej Ambassadzie.
Wall, The
Przed śmiercią z rąk irackiego snajpera chroni rannego amerykańskiego żołnierza jedynie prowizoryczny mur. Dość emocjonująca rozgrywka na dwóch aktorów i jeden głos.
War for the Planet of the Apes [Wojna o planetę małp]
Śmierć bliskich Cezara sprawia, że wysoce inteligentna małpa rusza, by zemścić się na morderczym Pułkowniku chcącym zgładzić wszystkie małpy. Za mało wojny w tej wojnie, ale pod względem wojennego dramatu półka to najwyższa. Szczególnie jak na film o małpach.
War Machine
Rok 2009. Nowym dowódcą US sił zbrojnych w Afganistanie zostaje generał McMahon, który zamierza wygrać tę wojnę i nie chce słyszeć żadnych sprzeciwów. Inteligentna satyra na mechanizmy rządzące współczesnym polem walki.
What Ever Happened to Baby Jane? [Co się zdarzyło Baby Jane?]
Żyjące przebrzmiałą sławą siostry wkrótce będą musiały zmierzyć się z eskalacją swojego konfliktu spowodowanego wydarzeniami z przeszłości. Seans powtórkowy nie wypadł już tak dobrze jak premierowy, ale nie zestarzał się film Aldricha tak bardzo jak mógłby.
Wheelman [Kierowca]
Kierowca obstawiający napad zostaje wplątany w grę, której stawką życie jego i jego rodziny. Zgrabnie napisany i wyreżyserowany film sensacyjny niemal w całości z punktu widzenia siedzenia za kierowcą. Po wszystkim pozostaje jednak niedosyt.
Wild Child [Wild Child. Zbuntowana księżniczka]
Rozpieszczona, nieznośna i bogata nastolatka z Kalifornii ma się nauczyć moresu w angielskiej szkole dla dobrych panienek. Młodzieżowa, ale nie pozbawiona uroku, komedia z przebojową Emmą Roberts. Plus ostatnia rola Natashy Richardson.
Wind River
Na terenie rezerwatu znalezione zostaje ciało młodej Indianki. Agentka FBI i miejscowy myśliwy rozpoczynają śledztwo. Zacinające mrozem i śniegiem sensacyjne kino spod ręki scenarzysty Sicario i Hell or High Water. Całość nie zawodzi, ale i nic nowego do kina nie wnosi.
Wonder Woman
Amazonka Diana trafia na front I wojny światowej, by pokonać boga Aresa i raz na zawsze zakończyć wszelkie wojny. W końcu jakiś dobry letni blockbuster ze świetną Gal Gadot i brakiem większych dłużyzn.
Wyklęty
Lolo to jeden z ostatnich członków zbrojnego podziemia niepodległościowego, który wciąż wymyka się aparatowi represji władzy ludowej. Z czasem obława się zaciska. Zaskakująco solidny i krwawy film o żołnierzach wyklętych. Byłby jeszcze ciekawszy z lepszą obsadą i scenariuszem, który nie ogranicza się do: klną źli, nie klną dobrzy.
Zjednoczone stany miłości
Czas transformacji ustrojowej. Cztery kobiety szukają swojego miłosnego miejsca na Ziemi. Bezkompromisowe i niełatwe kino, które prosto wrzucić do przegródki „pretensjonalna beznadzieja”, choć na to nie zasługuje.

Podziel się tym artykułem:

6 komentarzy

  1. Masz exela do którego na bierząco wrzucasz dwuzdaniowe recki? Czy siedzisz na koniec roku i żałujesz, że nie zrobiłeś tego excela na początku ?;-)

  2. Jako dozgonny miłośnik windowsowskiego Notatnika na bieżąco wrzucam do pliku w Notatniku :). Co miesiąc na blogu jest też stosowny raport :).

  3. Coś mi się nie wydaje, że comiesięczny raport zawiera wszystkie filmy. Nie przypominam sobie od groma opisów filmów. Ale pewnie magia (nie)zawodnego Notatnika, która skasował Ci już nie jedną recenzję.

    PS. Zjednoczone stany miłości wrzuciłem do tej przegródki 🙁
    PPS. Mommy Dead and Dearest widziałeś?

  4. Daj tytuł, to znajdę w comiesięcznym raporcie ;). A nie, dałeś przecież. No więc Zjednoczone były w styczniu. Pamiętam dobrze, bo były z wytkniętym błędem :).
    http://quentin.pl/2017/02/filmowy-styczen-2017-w-ocenach.html

    Nie, nie widziałem. Ale widzę, że trzeba szybko nadrobić.

  5. I chyba wszystko jasne. Dopiero dzisiaj przeczytałem notkę o tym co Q-Słonko widziało w grudniu i te filmy mnie zmyliły. Można więc odwołać Muldera i Scully (BTW: 11 sezon tragedia! Nie sądzisz?).

  6. Konflikt dat. Podsumowania miesięczne wchodzą 1, a roczne 31. Mógłbym zamienić, ale jakoś tak nie mam sumienia :).

    Tak sądzę. jest tak beznadziejny, że nawet go nie oglądam :). Nigdy nie byłem fanem, a z s10 zobaczyłem tylko pilot i potem tę scenę z dekoltem 🙂

Skomentuj

Twó adres e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Quentin 2023 - since 2004