Czyli co Q-Słonko widziało w lipcu.
Filmowy lipiec 2019 w ocenach
9
– Goodfellas. Chłopcy z ferajny
Kronika wzlotu i gwałtownego upadku gangstera Henry’ego Hilla. Seans wielokrotnie powtórkowy. Co tu gadać, wielkie kino. Tym razem jednak nie czułem, jak wcześniej, że oglądam Dziesiątkę.
8
– Midsommar. Midsommar. W biały dzień
Amerykańscy studenci antropologii lądują na szwedzkim odludziu, by zgodnie z prastarymi tradycjami świętować letnie przesilenie. Przemyślany do ostatniego runa horror psychologiczny pełen surrealistycznego absurdu i przerażających obyczajów rozgrywających się w pięknych okolicznościach przyrody i z uśmiechami na ustach oprawców.
– Spider-Man: Far From Home. Spider-Man: Daleko od domu
Peter Parker wyrusza razem z klasą do Europy, gdzie szybko odkrywa, że bycie Spider-Manem to praca na pełen etat. Świetnie sprawdza się jako kolejna solowa opowieść MCU, zapewniając dużą ilość komiksowej rozrywki, humoru i efektów specjalnych.
7
Młody lew Simba dojrzewa do tego, by pomścić śmierć ojca i przejąć należne mu królestwo. Z punktu widzenia osoby, która po raz pierwszy zetknęła się z tą historią, film Jona Favreau to świetny wizualnie, interesujący i rozrywkowy film dla wszystkich, który bez dwóch zdań warto zobaczyć na dużym ekranie.
– Rainy Day in New York, A. W deszczowy dzień w Nowym Jorku
Niewinna wycieczka do Nowego Jorku grozi związkowi Gatsby’ego, gdy jego dziewczyna trafia w szpony showbiznesu. Lekkie, urocze i sympatyczne kino, któremu nie grozi wielkość.
– Stuber
Ma wszystko to, co powinna mieć dobra komedia policyjna. Niedostatki akcji rekompensuje niezły humor, który może i momentami budzi niedosyt, ale oferuje kilka niezłych grepsów. To tylko i wyłącznie wakacyjna rozrywka, o której za miesiąc nikt nie będzie pamiętał.
– Yuli
Biograficzna opowieść o legendarnym kubańskim tancerzu baletowym Carlosie Acoście. Interesujący biopic podzielony na dwie wyraźne części: typowo wspomnieniową i współczesną, w której taniec staje się platformą do dzielenia się emocjami.
6
Spokojny i intymny portret ludzi uwikłanych w konflikty zbrojne spowodowane mocarstwową polityką Rosji. Kamera towarzyszy bohaterom w codziennych czynnościach w trakcie momentów pozornego spokoju.
– Ghost Town Anthology. Répertoire des villes disparues aka Antologia duchów miasta
Śmierć młodego chłopaka pozostawia jego znajomych w stanie traumy. Wkrótce zaczynają zauważać niepokojące postaci. Tak wygląda kino, w którym metafora bierze górę nad wartką fabułą. Zdjęcia na taśmie 16 mm. robią dobrą, niepokojącą robotę.
– Saturday Night Fever. Gorączka sobotniej nocy
Jedyną odskocznią od szarej codzienności dla młodego ancymona są sobotnie dyskoteki, na których jest królem parkietu. Seans powtórkowy. Film zestarzał się mocno, choć nadal pozostaje ciekawym portretem pewnej epoki. Jednak nikt z obsady nie przeszedłby nawet eliminacji do „You Can Dance”.
– Tale of Three Sisters, A. Kiz Kardesler aka Opowieść o trzech siostrach
Trzy mieszkające w odległej od świata tureckiej wiosce marzą o tym, by zamieszkać w mieście. Typowe tureckie very-slow-cinema. Nie jestem fanem, ale nie można powiedzieć, by było słabym to kino z pogranicza baśni i dramatów Czechowa.
5
– Dead Don’t Die, The. Truposze nie umierają
Małe senne miasteczko zostaje zaatakowane przez zombie. Niezbyt udana zabawa kinem gatunkowym, która – poza gwiazdorską obsadą – ma do zaoferowania niewiele więcej.
Podczas napadu na supermarket giną rodzice i siostra Davida. Dziadek rozpoczyna prywatne śledztwo. Interesująca prawdziwa historia, która została opowiedziana w nieinteresujący sposób.
– Old Boys. Stare chłopaki
Kujon w pinglach pomaga mięśniakowi w zdobyciu Francuzki. Zupełnie nieporywająca młodzieżowa wersja Cyrano De Bergeraca.
Pielęgniarz łączy siły z kryminalistą, by rozwiązać sprawę śmierci wpływowego prokuratora. Nie wyszło to kino nawiązujące do kryminalnych akcyjniaków z lat 80. Tylko ostatnie 20 minut wygląda tak, jak powinien wyglądać cały film.
– Relaxer
Abbie przyjmuje wyzwanie brata i podejmuje się przejścia Pac-Mana bez schodzenia z kanapy. Po dobrym początku „Relaxer” szybko zaczyna przypominać nakręcony po pijaku żart. Żenujący film z imprezy, który jedyny trzeźwy gość perfidnie wrzucił na Youtube’a.
17-letni chłopak z prowincji przyjeżdża do Wiednia przeddzień przejęcia miasta przez Hitlera. Poza bólami dojrzewania 17-latka, większość tematów została jedynie „liźnięta” po powierzchni. Miłość bohatera do Aneżki nie budzi żadnych romantycznych skojarzeń, a groza nazizmu nie została tu przedstawiona w sposób, który mroziłby krew w żyłach.
– Virus (2019)
Oparty na faktach indyjski film o epidemii wirusa Nipah, jaka wybuchła w zeszłym roku w Kerali. Kino zrobione jak należy. Niestety to metodyczne śledztwo na temat tego, kto zaraził się od kogo i kto był pacjentem zero – szybko zaczyna nużyć.
– Who Killed Garrett Phillips. Kto zabił Garretta Phillipsa?
Historia morderstwa 12-letniego chłopaka, o które oskarżony został jego trener. Jeśli zadajesz pytanie, to na nie odpowiedz. Bez odpowiedzi to tylko zbyt długi dokument o kolejnym przypadku traktowania sprawiedliwości przez stereotypy rasowe.
4
– Annabelle Comes Home. Annabelle wraca do domu
Za mało tu zabawy konwencją, za dużo budowanego w nieskończoność napięcia, w trakcie którego bohaterowie idą, rozglądają się, idą, obracają się za siebie, idą… Trwa to zbyt długo i zbyt często.
Możliwość przenoszenia się w czasie sprawia, że John jeszcze bardziej komplikuje sobie życie gangstera. Fajny pomysł na film rozbił się o brak pomysłu na to, jak kreatywnie go wykorzystać.
Wojna koreańska. Jeńcy wojenni z Północy dla amerykańskich celów propagandowych tworzą grupę taneczną, której specjalnością jest stepowanie. Kino taneczno-komediowo-wojenne przeznaczone dla azjatyckich widzów. Specyficzne poczucie humoru sprawia, że inni się tu raczej nie odnajdą.
2
– Fighter
Shańbiony mistrz MMA szuka swojej drugiej szansy w bokserskim pojedynku o tytuł mistrza świata. Nieco jaśniejszego światła na ten zły film rzucają Tomasz Oświeciński i Qczaj w roli kolegów Janickiego, a także Wojciech Mecwaldowski w roli najczarniejszego z czarnych charakterów. Cała reszta filmu jest niestety nieoglądalna.
Podziel się tym artykułem: