×

Szaruk odrestaurowany

Miałem ci ja kiedyś na Nonsensopedii hasło własnego autorstwa dotyczące Shaha Rukha Khana. Miałem ci ja, ale ci ja już nie mam. Przypadkowo odkryłem, że hasło zostało usunięte. A zostało usunięte w ramach tzw. TRE, czyli „Tygodnia Radosnej Eksterminacji – akcji społecznej na Nonsensopedii, której celem jest wyeliminowanie najgorszych artykułów metodami „huzia na Józia”, „na autokratę” i „na widzimisię”. Administratorzy są zobowiązani do usuwania beznadziejnych haseł”. WOW, to mnie zaszczyt kopnął.

Hasło usunął niejaki Misiek95, któremu bym tu teraz parę miłych słów napisał, ale uczyła mnie wychowawczyni w podstawówce, że gówna lepiej nie dotykać, bo śmierdzi. Więc trudno, są gorsze nieszczęścia na świecie niż tępy admin Nonsensopedii.

Przy okazji chciałbym ślicznie podziękować Magdice, która interweniowała w sprawie usunięcia szarukowego hasła. Interweniowała w przestrzeń głuchą jak pień rzucając perły przed wieprza, bo Misiaczek nie raczył umotywować usunięcia Szaruka. Wybrał opcję standardową: przemilczę, zapomną.

No ale, gorsza sprawa, że hasła szkoda. Nigdzie go zapisanego nie miałem, a taki tam element kliknął i usunął je w pizdu. Tak być nie może! Pobiegałem więc po bolywoodzkich forach i odrestaurowałem biednego Szaruka. Prawie całe hasło udało się odzyskać w zasadzie chyba tylko bez fotek.

Zatem Szaruk na wieczną pamiątkę:

Shah Rukh Khan, właściwie Muszke Kusziszki Piar Karte (inne przydomki: Shahrukh Khan, Szaruk Khan, Szaruś Khan, Szaruchan, Kofany Szaruś, Nos Wart Miliony Rupii, Pierwszy Przed Bogiem) – jeden z najpopularniejszych aktorów z Bollywood, zwany również Pinokiem Orientu. Zdobywca wielu nagród filmowych, posiadacz rekordu pod względem filmów, w których zagrał różne postaci o tym samym imieniu i nazwisku. Od początku kariery występował w ponad osiemnastu tysiącach filmów. Jak podaje polska prasa popularno-naukowa taka jak Gazeta Wyborcza, Polityka czy Kino, od 2003 roku włącznie występuje w każdym produkowanym w Indiach filmie oraz w połowie filmów produkowanych na Sri Lance.

Urodzony 2 listopada 1965 roku w New Delhi od początku przejawiał smykałkę do aktorstwa. Kołyska z małym Shahem Rukhem każdego dnia wystawiana była na deszcz, a on sam od najmłodszych lat raczkował zawsze tak, żeby wiatr mógł rozwiewać mu włosy. Całować nie nauczył się do dzisiaj (patrz Elementy tradycyjne Bollywood). Ojciec, twórca certyfikatów wyświetlanych przed każdym bollywoodzkim filmem, chciał, żeby mały Shah wyrósł na przystojnego prawnika, ale żadne z obydwu życzeń się nie spełniło. Najpierw teatr, a potem kino porwały Shaha Rukha w swoje szpony – zaczynał od czyszczenia szmatką siedzeń na widowni w teatrze, by po kilku latach awansować na czyściciela szmatką siedzeń na widowni w kinie.

Shah Rukh Khan rozpoczynał w źle przyjętym przez indyjską publiczność serialu telewizyjnym Fauji. Ta pretensjonalna opowieść wzorowana na polskim serialu M jak miłość opowiadająca o miłości, szalonym tańcu i przepełniona piosenkami, do których teledyski kręcone były w różnych lokacjach świata (m.in. Czernobyl na Ukrainie, Węglowe Hałdy w Świętochłowicach – Polska, osiedle metalowych chatek w Juarez – Meksyk) nie przypadła do gustu miejscowej publiczności przyzwyczajonej do czegoś zupełnie innego. Khan wcielił się w nim w postać żołnierza zakochanego w swoim karabinie. Piosenka Kham Kham Shshelali Pyar (polski tytuł Zastrzeliłaś mnie swą miłością) wykonywana przez Shaha Rukha jako jedyna jako tako spodobała się telewidzom otwierając aktorowi drogę do występów w garnizonach, koszarach i kantynach. Tam zauważył go Jasz Radź, co zaowocowało dalszymi rolami.

Prywatnie mąż Gauri Khan, ojciec dwójki dzieci, posiadacz srebrnego mercedesa (zakamuflowanego pod postacią srebrnej beemwicy), domu z przystankiem autobusowym i charakteryzującą się brakiem posprzątania portiernią, idealnie przystrzyżonych włosów pod pachami i sześciopaku wyhodowanego na klacie w związku z protestem przeciwko alkoholizacji Indii i wzrostowi tak popularnych w tym zakątku kraju sześciopaków z piwem imbirowym.

— Opisy poszczególnych filmów Shaha Rukha: —

* Deewana – Historia miłosna. Ona kocha jego, on kocha swoją gitarę. On ginie, ona płacze. Spotyka drugiego onego i są przez chwilę szczęśliwi, ale za następną chwilę znów płaczą.
* Darr – Historia miłosna. On kocha ją, ona o tym nie wie. On robi jej zdjęcia z ukrycia, ona o tym nie wie. On rozmawia ze zmarłą matką, ona poślubia innego. Płaczą.
* Baazigar – Historia miłosna. On kocha ją, inna ona kocha innego onego, który okazuje się nim. Celem śmiałej intrygi jest ojciec onej i innej onej. Wszyscy płaczą.
* Koyla – Historia miłosna. Ona myśli, że wyjdzie za mąż za onego, ale tylko tak myśli. Prawie wychodzi za mąż za drugiego onego, a pierwszy on, który ją kocha, pomaga jej uciec nie mówiąc przy tym ani słowa. Nie ma czasu na płacz.
* Dil Se – Historia miłosna. On kocha taką co znika, ale zamierza ożenić się z taką co nie znika. Nagle ta co znika przestaje znikać i na wszelki wypadek wszyscy płaczą.
* Coś się dzieje – Historia miłosna. Dwie one kochają jego. On kocha je obie. Jedna wyjeżdża, druga umiera przez co może obskoczyć jedną i drugą. Dziecko płacze.
* Devdas – Historia miłosna. On ją kocha, ona kocha jego. Rodzicie im nie pozwalają. On pije, ona dalej go kocha, ale wychodzi za innego. Płacze. Inna ona też go kocha, ale on jej nie chce. On pije dalej, aż umiera. Wszyscy płaczą.
* Żona dla zuchwałych – Historia miłosna. On kocha ją, ona kocha jego, ale jeszcze o tym nie wie. Wie o tym natomiast jej ojciec i robi się nieprzyjemnie. I choć jego ojciec też o tym wie i mu to nie przeszkadza, to i tak wszyscy płaczą.
* Czasem słońce, czasem deszcz – Diametralna zmiana w doborze repertuaru. Historia miłosna. On kocha ją, ona jest biedna i nie może go kochać. Kochają się jednak na wygnaniu i często płaczą. W końcu wszystko kończy się dobrze, ale i tak wszyscy płaczą.

Wymienione wyżej role uczyniły z Shaha Rukha gwiazdę. Shah Rukh pozostał jednak sobą i nie zrobił sobie operacji plastycznej. Wciąż otwarty do ludzi specjalnie wyjeżdża od czasu do czasu limuzyną na premiery swoich filmów, by fanki mogły za nią biegać. W zorganizowanym w 2007 roku w Indiach plebiscycie na najlepszy zawód wygrał zawód miłosny, a na drugim miejscu był sobowtór Shaha Rukha Khana. Obecnie Shah Rukh ma sześciu męskich sobowtórów i jednego żeńskiego. To właśnie jeden z sobowtórów Shaha Rukha rozdawał autografy polskim fankom na festiwalu filmowym w Berlinie w lutym 2008 roku.

— Role, które ugruntowały już wcześniej ugruntowaną pozycję Shaha Rukha: —

* Gdyby jutra nie było – Historia miłosna. Wszyscy kochają jego, on kocha swoje pomarańczowe spodnie. Tanatos też go kocha i przez pół godziny zabiera do siebie. Wszyscy płaczą
* Jestem przy tobie – Historia miłosno-sensacyjna! On kocha Indie, swojego brata, swój pulower i panią od chemii. Jego nie kocha Jamajczyk z Pakistanu. Dają sobie po razie fruwając jak Neo. Patrioci płaczą ze szczęścia.
* Veer-Zaara – Historia miłosna. On nic nie mówi, ona mówi dużo. On zaczyna mówić, ona milknie. Im dalej, wszystko wskazuje na to, że wszyscy będą płakać. Otwierają się granice, wszyscy płaczą.
* Paheli – Historia miłosna. On kocha pieniądze, ona zmuszona jest pokochać puste łóżko. On wyjeżdża, przyjeżdża duch. Buch i rządzi duch. Na pewno ktoś płacze, bo jakże by inaczej.
* Nigdy nie mów żegnaj – Historia miłosna. On + Ona x On’ + Ona’ = On + Ona’ x Ona ~+ On’. Na wszelki wypadek płaczą widzowie, że nic z tego nie rozumieją.
* Don – Historia miłosna. (D)On kocha siebie.
* Chak De! India – Historia miłości jego do hokeja na trawie i zdecydowanie nie vice versa. Płaczą ci co pluli na onego.
* Om Shanti Om – Historia miłosna. On kocha ją, ona umiera. On kocha podobną ją, ona prawie umiera. Umiera inny on, który nie płacze. Płaczą za niego inni.

— Kariera telewizyjna: —

Ostatni hit z udziałem SRK to teleturniej Czy jesteś mądrzejszy od pięciolatka?. Program bezlitośnie obnaża kalectwo umysłowe indyjskich parlamentarzystów. Zapraszani do niego są znani indyjscy politycy, którzy konkurują z grupą pięcioletnich dzieci odpowiadając na pytania z zakresu tabliczki mnożenia do trzydziestu, czytania pojedynczych literek i podstaw języka angielskiego. W całej, liczącej 67 odcinków, edycji programu tylko raz okazało się, że zaproszony do udziału w programie gość pokonał pięciolatków. Potem wyszło na jaw, że to byli czterolatkowie.

Shah Rukh miał również wystąpić w charakterze prowadzącego teleturniej Kto chce zostać dwudziestomilionerem?, ale nikt nie chciał.

— Słynne cytaty Shaha Rukha: —

* Dla mnie nie ma różnicy czy gram kochanka, czy może bezwzględnego mordercę. I tak płaczę.
* Co mnie najbardziej denerwuje w bollywoodzkich filmach? Deszcz. Gdy go nie ma.
* Kajol jest dla mnie jak Madonna. Jedno i drugie imię tak łatwo zapamiętać. Co innego ta Moherdżi, kto by to spamiętał.
* Na planie „Om Shanti Om” poznałem co to ból. Podszedł do mnie statysta, któremu nie płaciliśmy od miesiąca i zdesperowany krzyknął do mnie: „Bul!”. Dałem mu rupię pokrywając tym samym zaległe płatności i trzy miesiące przyszłych.
* Często spotykam się z dowodami miłości moich fanów. Ma to swoje złe i dobre strony. Dobre są takie, że oszczędzamy z Gauri na zakupach w sklepach z bielizną. Złe natomiast… Nie, ma to tylko dobre strony.
* Kiedyś kręciliśmy w Indiach rocznie tysiąc filmów. Teraz niestety się to zmieniło. Kręcimy ich dwa tysiące.
* Nie lubię tańców, muzyki i piosenek. Dobrze, że nie ma ich za wiele w naszych filmach.

— Inni o Shahu Rukhu: —

* Kocham go – Marzena z Poznania
* Kocham go – Helga z Brandenburgii
* Kocham go – Swietłana z Sewastopolu
* Kocham go – Janet z Arizony
* Kocham go – Anne-Marie z Bordeaux
* Kocham go – Karan z Mumbaju

Podziel się tym artykułem:

Skomentuj

Twó adres e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Quentin 2023 - since 2004